inNOVE Vraagbaak: E10, waar hebben we het over?

2019.01 5. Vraagbaak - E10, waar hebben we het over

Vragen over wet- en regelgeving, nieuwe brandstofalternatieven, ondernemen enzovoorts; u kunt ermee terecht bij het secretariaat van NOVE. In deze rubriek behandelen we een vraag van een van de NOVE-leden, zodat ook u van het antwoord kunt leren!

Door toenemende bijmengverplichting vanuit Europa, dat op haar beurt weer het gevolg is van wereldwijde afspraken om de uitstoot van CO2 terug te dringen, worden de percentages (duurzame) biocomponent in de brandstof stapsgewijs hoger. Tankstations in Nederland zijn per 1 oktober 2019 verplicht om E10 te verkopen. Maar waar hebben we het eigenlijk over? Wat gaat er met de huidige E5 normaal benzine gebeuren? En wat wordt de prijs van dit product? Dat vragen de NOVE-leden zich af. NOVE legt uit:

In Nederland is E10 nu nog in beperkte mate beschikbaar, in tegenstelling tot bijvoorbeeld in onze buurlanden en Frankrijk. Daar gaat per 1 oktober 2019 verandering in komen als het aan het Nederlandse kabinet ligt. Vanaf die datum worden alle tankstations in Nederland die meer dan één benzineproduct kunnen leveren, verplicht om via tenminste de helft van de benzinevulslangen E10 af te leveren. Het is daarnaast voor stations met tenminste twee benzinetankcompartimenten mogelijk om E10 te combineren met E5 premium benzine; een superbenzine met maximaal 5% ethanol bijmenging. Zo kunnen in ieder geval de auto’s die niet op E10 kunnen rijden, wel bediend worden.

Hoe het zit met de prijsstelling (en beschikbaarheid) is nog niet bekend. Van het buitenland weten we dat de E5 doorgaans een hogere prijsteling kent. Verder leven er nog andere vragen, zoals: moet de voorraadtank voor E10 echt helemaal leeg zijn op 1 oktober, voordat E10 geladen wordt? Wat wordt de naam van de ‘nieuwe’ benzine (of blijft die gewoon Euro 95?). Wat te doen met dubbelzijdige tankstations? NOVE voert met de overheid en andere betrokken partijen intensief overleg om duidelijkheid te verkrijgen.

Heeft u zelf vragen aangaande de introductie van E10, neem dan contact op met Erik de Vries van het NOVE secretariaat.

WAT IS E10? EN WAAROM E10?
EPURE, de Europese belangenorganisatie voor ethanolproducten heeft een overzichtelijke informatiebrochure samengesteld. Hierin wordt ook duidelijk antwoord gegeven op vragen over E10. De informatiebrochure is op de NOVE-website gratis te downloaden.

inNOVE lezen

NOVE leden kunnen inNOVE magazine ook digitaal lezen op het ledennet. Of klik hier om direct naar inNOVE #1 2019 te gaan.

NOVE nieuws