Onwerkelijke tijden

6 jul 2020
inNOVE 2020-02 Voorkant

Dat is natuurlijk een zwaar understatement ten tijde van het schrijven van dit stuk. Door de maatregelen tegen het verspreiden van het COVID-19-virus is een fors deel van de economie in Nederland tot stilstand gekomen. Brandstofhandelaren, bunkerleveranciers en tankstationexploitanten hebben allemaal met de gevolgen hiervan te maken. De verschillen zijn onderling groot: tankstations die normaal veel benzine leveren en een bakery hebben, zien hun omzet harder dalen dan een landhandelaar die aan de agrarische sector levert of aan een transportondernemer die supermarkten bevoorraadt. En ook al zal de economie langzaam maar zeker opkrabbelen zodra de maatregelen afgeschaald worden en het virus voldoende onder controle is, er gaan zaken structureel veranderen. Medische hulpmiddelen betrekken uit één ver land? Niet verstandig meer, ook al lijkt het de goedkoopste oplossing. Voedsel van ver laten komen, terwijl we dat ook in de EU kunnen laten produceren? Niet verstandig. Dat gaat ongetwijfeld verschuivingen opleveren in de logistiek. Minder containers over zee bijvoorbeeld. Binnenlands vliegverkeer: de Franse overheid vindt een reistijd van 2,5 uur met de trein acceptabel, dus geen vluchten meer voor dit soort korte afstanden. Videoconferencen? Het is bij veel bedrijven ingeburgerd geraakt. Dat betekent minder zakelijk verkeer en dus minder vraag naar brandstoffen. In heel de wereld nam de vraag naar brandstoffen fors af in de afgelopen periode. De WTI-olie kwam zelfs een moment onder nul en kon met geld toe opgehaald worden. Er was echter te weinig opslagruimte, omdat wereldwijd zo’n beetje alle tankopslag tot de rand vol zat vanwege de lage prijzen en de vraaguitval. Waarschijnlijk had Saudi-Arabië deze prijzen ook niet verwacht toen zij besloten de Amerikaanse schaalolieproductie eens flink te gaan frustreren.

Bizarre omstandigheden. Maar we moeten de draad weer oppakken, ook al zijn we voor veel omstandigheden afhankelijk van de overheid en van de ontwikkelingen in de economie. Veel brandstofhandelaren zetten zich in om het eigen bedrijf overeind te houden, inclusief zoveel mogelijk medewerkers. Daarmee moeten soms lastige besluiten worden genomen, zoals het niet verplaatsen van eerder geplande vakantiedagen. Ook worden medewerkers tijdelijk ingezet bij andere werkzaamheden. Onderhoudswerk wordt naar voren gehaald. Daarnaast zijn er maatregelen genomen om medewerkers in veilige omstandigheden te laten werken.

In het pre-coronatijdperk moesten veel bedrijven hun best doen om gekwalificeerde medewerkers aan te trekken, de arbeidsmarkt zal nu waarschijnlijk in rap tempo veranderen. Maar zelfs in een aanbod arbeidsmarkt is het van groot belang medewerkers een kans te geven zich te ontwikkelen binnen het bedrijf en gemotiveerd te houden. Daarover spraken wij met Karlien Haak van James. Sleutel daarbij is regelmatig in gesprek met de medewerker gaan over wensen en verwachtingen met betrekking tot de loopbaan binnen het bedrijf. Ook verderop in deze inNOVE stellen we de medewerker centraal.

Daarnaast besteden we aandacht aan een ander belangrijk onderwerp: betalingsverkeer. Door de hygiënemaatregelen die zijn genomen op tankstations en bunkerwinkelschepen, nam het aantal cashloze betalingen in onze sector met rap tempo toe. Op dat terrein vinden ook vele snelle ontwikkelingen plaats, waar de ondernemer een beslissing over moet nemen: doe ik mee of wacht ik nog even? Doe ik nu mee dan betaal ik misschien meer, maar behoor ik wel tot de koplopers en kan ik een voorsprong nemen.

Op de achterzijde onze vaste rubriek, de infographic. Daaruit is af te lezen dat bijmengen van (steeds meer) duurzame biobrandstoffen een belangrijke bijdrage levert aan de reductie van CO2-uitstoot voor transportbrandstoffen. En dat mag gerust gezegd worden, veel vaker wat ons betreft. Daarover en over de rol van de zelfstandige brandstofhandelaar in de energietransitie binnenkort veel meer.

inNOVE 2020-02 Erik

Erik de Vries, Directeur NOVE