Bunkeropdracht, gemak en duidelijkheid

30 jul 2020

Een artikel in ons vakblad inNOVE, welke begin dit jaar uitkwam, schreef over de nut van de bunkeropdracht. Nu we samen proberen de kans op verspreiding van het corona-virus te verlagen, speelt ook de bunkeropdracht een belangrijke rol.

Het artikel “Bunkerwacht en bunkeropdracht: verplicht of niet?” vermeldde onder het kopje ‘Ongemak’: “Als NOVE raden wij aan om altijd een bunkeropdracht te gebruiken en deze vooraf in te laten vullen…”.  Het artikel was geschreven, voordat de Corona-crisis uitbrak. Met de kennis van nu, zouden wij het volgende aangevuld hebben: “... EN DEZE VOORAFGAAND AAN DE BUNKERING TE LATEN TOEMAILEN/APP-EN”.

Vanuit NOVE vinden wij dat er vanuit de kaders van veiligheid en communicatie zeker twee redenen zijn om iedereen vanaf nu, bij elke bunkering de bunkeropdracht te gaan gebruiken:

• In het kader van de COVID 19-crisis en “de 1½ meter afstand maatschappij” is het vooraf ontvangen van de volledig ingevulde bunkeropdracht een extra tool om contactmomenten te verminderen of op veilige afstand te houden;
  • Vanwege duidelijkheid inzake verantwoordelijkheid bij het bunkeren, is het eenvoudiger als het goed op schrift staat en gedocumenteerd is. (Een eventuele dwangsom bij een overloper is tenslotte erg hoog.)

Lees het artikel “Bunkerwacht en bunkeropdracht: verplicht of niet?” (inNOVE 2020#1)  nog eens aandachtig door, inclusief het document ‘last onder dwangsom’.

Alle NOVE-leden van de sectie Binnenvaart-Visserij hebben per email op 30 juni 2020 een eerste opzet van een bedrijfseigen bunkeropdracht per email ontvangen (als Excel-file). Heeft u hem niet ontvangen, neem dan contact op met het NOVE-secretariaat
Verlang vanaf nu voorafgaand aan elke bunkering een geheel ingevulde bunkeropdracht!