Dieselbrandstofspecificatie voor de winterperiode aangescherpt

7 okt 2020

In de winter van 2019 zijn er verschillende meldingen gemaakt van filterproblemen in motoren na gebruik van dieselbrandstof gemengd met biodiesel. NOVE had voor de leden hiervoor een meldpunt in het leven geroepen. NOVE heeft bij de producenten en NEN aangedrongen op verbetering van de kwaliteitseisen. Om problemen in de komende winter te voorkomen, zijn de nationale eisen verduidelijkt en aangescherpt, zo bericht de NEN.

In NEN‐EN 590 worden eisen en beproevingsmethoden gegeven voor dieselbrandstof (B7) met een maximaal volumepercentage van 7% biodiesel (FAME). De eisen voor FAME zijn vastgelegd in NEN-EN 14214. Vanwege de klimaatafhankelijke eigenschappen van diesel is vastgesteld dat over heel Europa niet één eis kan gelden in verband met regionale (klimatologische) verschillen. Dit om de overgang van zomer naar winter voor elk land met een eigen systematiek en logistiek optimaal voor elkaar te krijgen.

Nationale bijlagen in NEN-EN 590 en NEN-EN 14214
Analyse van de problemen van afgelopen winter staat aan de basis van de huidige aanpassing. Volgens de NEN is het vooral bij levering aan bedrijven of dieselpompen met weinig omzet dat de overgang te lang duurt.....