PGS 28 en PGS 33-1 beschikbaar in digitale vorm

18 jun 2021 tankstation pgs 28

De voor NOVE-leden belangrijke PGS 28, ‘Vloeibare brandstoffen in ondergrondse installaties en aflevertoestellen’ en PGS 33-1 ’ Afleverinstallaties van vloeibaar aardgas (LNG) voor voertuigen en werktuigen’, zijn de eerste PGS’en die vanaf nu beschikbaar zijn in digitale vorm. De komende tijd zullen alle PGS’en Nieuwe Stijl beschikbaar komen in digitale vorm. In het najaar zullen in digitale vorm ook de door het Bestuurlijk Omgevingsberaad vastgestelde versies beschikbaar komen, waarnaar vanuit de wetgeving, met name de Omgevingswet, zal worden verwezen.

Deze digitale PGS-en zijn bedoeld om de PGS’en Nieuwe Stijl overzichtelijker en beter doorzoekbaar te maken. Dit betekent onder andere dat er directe links zijn in de scenario’s naar de bijbehorende doelen en maatregelen. Bij de maatregelen is direct te zien welke doelen en scenario’s van toepassing zijn. Per maatregel is te zien voor welke situatie deze van toepassing is. De digitale PGS zal in de loop van 2022 verder worden doorontwikkeld, waardoor het bijvoorbeeld mogelijk zal worden om in de PGS te filteren op soort situatie.

De digitale PGS 28 en PGS 33-1 zijn inhoudelijk een 1 op 1 overzetting van de PGS 28 en PGS 33-1 Nieuwe Stijl (april 2020, versie 0.2). Mochten er per abuis toch fouten zijn gemaakt tijdens de omzetting naar de digitale versie, dan kunnen deze gemeld worden aan pgs@publicatiereeksgevaarlijkestoffen.nl. Inhoudelijke commentaren op de inhoud van PGS 29 en PGS 33-1 zullen nu niet worden behandeld, tenzij er sprake is van een fout.

U kunt de digitale versie van PGS 28 hier inzien en de PGS 33-1 is hier in te zien.

Toegang tot de volledige content van dit artikel is exclusief voor leden van NOVE.