Level playing field vermindert fraude

7 mrt 2022

Het afgelopen weekend in twee grote landelijke dagbladen zaken die gelinkt zijn met hoge brandstofprijzen en verschillen met de buurlanden. In de Telegraaf gaf NOVE directeur Erik de Vries aan dat het tijd wordt in de pas te gaan lopen met onze buurlanden.
In het Algemeen Dagblad/Investico verhaal over Nederlandse criminelen die een dubieus imperium van tankstations bouwen in België.
Laat deze beide artikelen ook voor beleidsmakers een extra reden zijn om goed naar onze buurlanden te kijken om tank-/bunkertoerisme te verminderen, accijns goed met de buurlanden af te stemmen om fraude en oneerlijke concurrentie te verminderen.

Telegraaf: ‘Overheid, doe wat aan de brandstofprijzen!‘
Volgens Erik de Vries, directeur van NOVE, de brancheorganisatie voor zelfstandige brandstofhandelaren en tankstations, betaalt de automobilist al jarenlang een oneerlijke rekening: “Tijd om toch een beetje in de pas te lopen met de landen om ons heen. Beter laat dan nooit.”

AD/Investico: Nederlandse criminelen bouwen dubieus imperium in België
Het is een klein artikel dat half februari verschijnt in het Belgische lokale nieuwsblad Het Belang van Limburg. ‘2,2 miljoen liter rode diesel ontkleurd in Ham: 80 miljoen euro geëist’. In het dorpje Ham werden twee mannen ‘op heterdaad betrapt’ bij het ontkleuren van rode diesel. Deze brandstof is veel door een lager accijnstarief en wordt daarom gemarkeerd met een rode kleurstof. Mede omdat dit zo fraudegevoelig is wordt de rode diesel in Nederland.