Michiel de Pooter overleden

31 mrt 2022

Michiel de Pooter, de grondlegger van De Pooter Olie, is dinsdagochtend 29 maart op 77-jarige leeftijd overleden. Hij was in de jaren zestig en zeventig verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het familiebedrijf Oliehandel M.J. De Pooter. Door de jaren heen is De Pooter Olie uitgegroeid tot oliehandel, smeerdienst en tankstation exploitant van 19 tankstations in Zeeland, Brabant en België.

Michiel de Pooter werd op 30 januari 1945 in Zaamslag geboren. Geïnspireerd door zijn vader Maarten-Jan, die op jonge leeftijd kwam te overlijden, zette hij Oliehandel M.J. De Pooter voort. Rijdend met een chauffeur naar klanten, want Michiel had zelf nog geen rijbewijs. Destijds bestond het hoofdproduct uit huisbrandolie voor de verwarming. In 1974 zette hij samen met vrouw Theuni de Pooter het bedrijf zelfstandig voort.

Michiel had een sterk gevoel voor veranderingen en speelde hier goed op in. Door de komst van aardgas voor de verwarming, nam de vraag naar huisbrandolie af. Stil zitten was niets voor Michiel en hij zocht naar alle mogelijkheden tot marktverbreding. In 1977 richtte hij zich op exploitatie van tankstations.
In 1983 traden zonen Maarten en Joost de Pooter binnen het bedrijf en focusten de daaropvolgende jaren op de uitbreiding van de oliehandel en het aantal tankstations. Het familiebedrijf is tot op heden gegroeid tot een toonaangevende speler in de oliemarkt in Zeeuw-Vlaanderen. Inmiddels zijn 65 medewerkers werkzaam, rijden er zes tankwagens rond, worden 19 tankstations beheerd en zijn er officiële samenwerkingsverbanden met Texaco en Firezone.

De uitvaart vindt plaats in besloten kring.

Condoleances en andere blijken van medeleven kunt u sturen naar info@depooterolie.nl