Prijsverschil tussen hernieuwbaar en fossiel overbruggen

9 aug 2024
Foto png maken

Uit inNOVE-magazine 2024-2:

Leden van het Platform denken al enige tijd na over hoe het prijsverschil tussen hernieuwbare brandstoffen en fossiele brandstoffen overbrugd kan worden. Het bestuur heeft op dit onderwerp een projectgroep van leden ingesteld die één keer bijeen is gekomen en wil werken aan een visie op een verschil in tarief voor hernieuwbare brandstoffen en fossiel. Leden van het Platform denken al enige tijd na over hoe het prijsverschil tussen hernieuwbare brandstoffen en fossiele brandstoffen overbrugd kan worden. Het bestuur heeft op dit onderwerp een projectgroep van leden ingesteld die één keer bijeen is gekomen en wil werken aan een visie op een verschil in tarief voor hernieuwbare brandstoffen en fossiel.

Op dit moment wordt de inzet van hernieuwbare energie in vervoer geregeld met de jaarverplichting Energie voor Vervoer voor verplichte partijen. Deze jaarverplichting loopt tot en met 2030. Het is dus zinvol om na te denken over de regelgeving en de marktcondities voor de periode daarna. Tijdens de algemene ledenvergadering van het Platform zal daarover gesproken worden. Het prijsverschil tussen hernieuwbare brandstoffen en fossiele brandstoffen wordt geadresseerd met het emissiehandelssysteem (ETS) en de voorstellen van de commissie voor het wijzigen van de belastingtarieven (wijzigingsvoorstellen voor de Energy Tax Directive (ETD), waarin tariefdifferentiatie mogelijk wordt in de accijnzen van hernieuwbare en fossiele brandstoffen. De wijzigingsvoorstellen voor de ETD als onderdeel van de Europese Green Deal hebben (nog) niet tot besluitvorming geleid. In Nederland zouden we ook kunnen nadenken over differentiatie in de tarieven voor de vrachtwagenheffing. Het Platform heeft geadviseerd om voor vrachtwagens die aantoonbaar 100% fossielvrij rijden een ander tarief te rekenen in de heffing. Samen met de NOVE werken we aan een Clean Fuel Contract systeem om dit ook te kunnen aantonen. Als Platform geven we als aanbeveling om de differentiatie te baseren op een basistarief voor hernieuwbaar en het tarief voor fossiele brandstoffen hoger aan te slaan. We vinden namelijk een tariefkorting voor hernieuwbaar ten opzichte van de tarieven voor fossiel niet duurzaam vol te houden. We willen immers hernieuwbare brandstoffen opschalen en fossiele brandstoffen uitfaseren. Voor de inzet van hernieuwbare brandstoffen in zeevaart hebben we laten zien hoe ETS en de wijzigingsvoorstellen voor de ETD samen het prijsverschil met fossiel helpen te verkleinen, op basis van brandstoffen voor zeevaart die nu in de markt zijn, prijspeil juni 2023 . Met de prijs van emissierechten en met het toepassen van de verschillende tarieven voor fossiel en voor een annex IX A brandstof zoals voorgesteld in de wijzigingsvoorstellen van de ETD, kan de delta gehalveerd worden. Als dan ook door opschaling in productie kosteneffectieve opties in de markt komen, kan dit prijsverschil nog verder worden verminderd. De ontkoppeling van de prijs van hernieuwbaar met die van fossiel, vraagt vervolgens nog om aandacht. We hebben geleerd hoe bijvoorbeeld na de inval van Rusland in Oekraïne, toen de aardgasprijs flink steeg, biomethaan over het algemeen niet goedkoper was aan de pomp. De kostprijs van biomethaan lag in die tijd lager. Toch volgden de prijzen van biomethaan de marktprijs van het fossiele aardgas. Dit bracht het belangrijke inzicht mee dat we niet alleen moeten nadenken om in instrumenten groen beter te positioneren dan fossiel, maar ook moeten nadenken hoe dan de groene brandstoffen in prijs niet de hoger geprijsde fossiele brandstoffen blijven volgen.

 

Toegang tot de volledige content van dit artikel is exclusief voor leden van NOVE.

PHB logo

Origineel

Tablet portrait

Mobile portrait

Mobile landscape