28 aug 2024
Uit inNOVE-magazine 2024-2:
Eurol, producent van smeermiddelen, heeft in Nijverdal een productievestiging en een logistieke vestiging in Almelo. Het bedrijf bestaat inmiddels 47 jaar en biedt werk aan zo’n 250 FTE, vertelt Martijn Pfeiffer, Managing Director van Eurol.
“We maken smeermiddelen, en ‘maken’ betekent in dit geval dat wij de smeermiddelen in eigen huis blenden en de producten in allerlei soorten verpakkingen aanleveren. We zijn een producent van smeermiddelen, zo zou je het ook kunnen zeggen. We leveren een breed assortiment van oliën tot vetten. We doen dat onder ons eigen merk Eurol. Daarnaast produceren we ook private label smeermiddelen onder de gewenste merknaam van de klant. De smeermiddelen maken we niet alleen voor de Nederlandse markt, maar ook voor de buitenlandse. We exporteren naar bijna 80 landen wereldwijd.”
HOE KOM JE AAN DE KNOWHOW VOOR ZOVEEL VERSCHILLENDE PRODUCTEN IN AL DIE VERSCHILLENDE LANDEN?
“We maken bijna 600 verschillende soorten smeermiddelen. Dat gaat natuurlijk alleen als je een eigen R&D afdeling hebt, een eigen laboratorium. Daar doen we veel aan productontwikkeling en ook aan kwaliteitscontrole. Onze chemisch technologen zijn dagelijks bezig met de ontwikkeling van nieuwe producten. Zo komen we tot een hele uiteenlopende range aan smeermiddelen. We zijn in een heel aantal marktsegmenten actief. Denk aan automotive, transport, industrie, off-road, marine en scheepvaart. In al die segmenten heb je weer segment-specifieke producten nodig. Zo krijg je een hele brede range aan producten, die je moet maken én onderhouden.”
DOOR NIEUWE ONTWIKKELINGEN DIEN JE DE PRODUCTEN STEEDS WEER AAN TE PASSEN?
“Ja, de techniek gaat natuurlijk steeds verder en wordt steeds hoogwaardiger, verfijnder. Vanuit wetgeving krijg je ook met steeds meer eisen te maken. Over emissies bijvoorbeeld. En de klant heeft ook wensen, langere verversingsintervallen bijvoorbeeld. Er zijn heel veel drijfveren voor ontwikkeling. Daar moeten we in mee. We dienen ervoor te zorgen dat we producten doorontwikkelen. En nieuwe producten ontwikkelen voor nieuwe toepassingen.”
KAN JE VERTELLEN WIE MARTIJN PFEIFFER IS, EN WAT IS JOUW ROL BINNEN HET BEDRIJF?
“Ik ben CEO én eigenaar van Eurol. We zijn van oorsprong een familiebedrijf, ik heb het overgenomen van mijn vader die het bedrijf heeft opgericht. Mijn rol als CEO is om te zorgen dat we als bedrijf de juiste keuzes maken om een gezonde toekomst tegemoet te gaan. Dat doe ik samen met een geweldig team mensen dat mij daarbij helpt.”
WAT ZIJN BELANGRIJKE KEUZES WAAR JE NU VOOR STAAT?
“Die liggen op velerlei gebied. Belangrijk is uiteindelijk dat we met z'n allen de schouders eronder zetten om de juiste dingen te doen. We hebben enerzijds te maken met onze klanten die wensen hebben én eisen stellen waar onze producten aan moeten voldoen. Uiteraard heb je ook te maken met technische vooruitgang. Dan maak je keuzes hoe je daar in mee wilt gaan en wat voor producten je daarvoor kunt ontwikkelen. We hebben een sterke focus op het ontwikkelen van duurzame producten. We willen er graag voor zorgen dat onze klanten in staat worden gesteld om op het gebied van duurzaamheid meer te kunnen bereiken. Vanuit het thema duurzaamheid komen er vele verschillende vraagstukken op ons af. Maar uiteindelijk is de belangrijkste vraag hoe we ervoor kunnen zorgen dat we een goede en gezonde toekomst tegemoet gaan. Dat doen we door goed te kijken naar de ontwikkelingen in de markt. Waar liggen voor ons de groeimarkten, in Nederland, maar ook in het buitenland. De industrie is een belangrijke tak van sport voor ons, waarin veel potentieel ligt. Maar ook in het automotiveen truck-segment liggen er kansen. Er zijn veel ontwikkelingen gaande in de wereld, waar we zo goed mogelijk op proberen in te spelen.”
HOE ZOU JE DE MISSIE VAN EUROL OMSCHRIJVEN?
“De missie is dat wij fabrikant zijn van smeermiddelen, waarbij klantgerichtheid, kwaliteit, innovatie en duurzaamheid centraal staan. Dat is wat we doen: het vervaardigen van smeermiddelen. Onze visie voor de toekomst is dat wij de beste innovaties voor onze klanten naar de markt brengen en daarbij duurzame oplossingen bieden.”
“We maken bijna 600 verschillende soorten smeermiddelen.”
EN HOE KIJKEN JULLIE NAAR DE ENERGIETRANSITIE?
“De energietransitie is voor ons natuurlijk een heel belangrijk aandachtspunt. Want die leidt in veel gevallen tot elektrificatie. Op zich is dat een ontwikkeling die positief voor ons kan uitwerken. Omdat je door elektrificatie ook weer met nieuwe toepassingen te maken krijgt. Aan de andere kant, het verlagen van emissies is een continue drijfveer voor het ontwikkelen van nieuwe producten, voor schonere verbranding. Daar zijn veel technieken voor in de maak. Het is goed dat het gebeurt, die energietransitie. Wij willen daar graag aan bij dragen door producten te ontwikkelen die die transitie ondersteunen. Zodat je met smeermiddelen kunt bijdragen aan energiebesparing.”
ZIE JE OOK BEDREIGINGEN IN DIE ENERGIETRANSITIE?
“Ja, want niets blijft hetzelfde. De brandstofmotor zal op termijn vervangen worden door een elektrisch of alternatief aangedreven motor. Dat is natuurlijk een gegeven. Maar we kijken er ook wel naar met het idee dat zo’n ontwikkeling tot nieuwekansen kan leiden. Daar proberen we ons zo goed mogelijk op voor te bereiden en keuzes te maken. Zo hebben we bijvoorbeeld een specifieke productlijn ontwikkeld voor elektrische graaf- en grondverzetmachines. Met als doel de interne wrijving verder te reduceren, zodat er minder energie wordt verbruikt. Daar hebben we een heel innovatief concept voor ontwikkeld, specifiek voor geëlektrificeerde apparatuur. Zo zie je dat daar weer een hele nieuwe markt ontstaat.”
BIOLOGISCH AFBREEKBARE HYDRAULISCHE OLIE, IS DAT EEN OPTIE?
“Absoluut! In het verleden had ‘biologisch afbreekbaar’ een wat minder goed imago. Verondersteld werd dat biologisch afbreekbare producten minder van kwaliteit zouden zijn. Maar tegenwoordig zijn de producten die wij met het oog op duurzaamheid ontwikkelen, technologisch gezien zelfs beter dan de smeermiddelen die niet biologisch afbreekbaar zijn. Door zelf te innoveren kunnen we de beste ingrediënten selecteren om het product mee samen te stellen. Dat onderbouwen we met testen die bewijzen dat de biologisch afbreekbare producten een langere ‘standtijd’ hebben dan de traditionele smeermiddelen.
“We hebben een sterke focus op het ontwikkelen van duurzame producten.”
WAAROM HEEFT EUROL IN ALMELO EEN ULTRAMODERNE PRODUCTIE_ FACILITEIT GEBOUWD?
“De opslag van smeermiddelen was tot dan toe in Nijverdal over meerdere gebouwen verdeeld. Nu hebben we in Almelo één grote logistieke hub, waar we door gebruik te maken van techniek en automatisering de pallets in een geautomatiseerd hoogbouwmagazijn kunnen opslaan. Daarmee hebben we een hele compacte opslag, een logistiek centrum, vanwaaruit we al onze klanten kunnen beleveren. Het is een transitie waar we nog altijd mee bezig zijn en die we de komende jaren verder uitrollen.”
TENSLOTTE, EUROL SPONSORT VERSCHILLENDE VORMEN VAN RACING. WAAROM DOEN JULLIE DAT?
“Enerzijds heeft de sponsoring natuurlijk een commerciële insteek: we willen daarmee onze naam wereldwijd verspreiden. Anderzijds is de samenwerking met de raceteams belangrijk voor ons, omdat we daarmee de ontwikkeling van onze producten kunnen verbeteren. In huis kunnen we hele goede technologieën bedenken, maar je wilt die wel in de praktijk kunnen testen. We zoeken dan ook de samenwerking op met professionele tuners en motorbouwers, om te zien of de nieuwe ontwikkelingen ook het gewenste resultaat opleveren. Daarom is de samenwerking in de motorsport zo belangrijk. Vooral omdat we daar met professionals werken die alle details en techniek van de motoren kennen plus de toepassingen op de aandrijvingen. Met hen testen we of onze nieuwe ontwikkelingen in de praktijk goed functioneren. Zo versterken we elkaar in de ontwikkeling van onze producten.”
Martijn Pfeiffer: Managing Director van Eurol