15 okt 2024
Uit inNOVE-magazine 2024-3:
De brandstofsector staat voor grote uitdagingen die het gevolg zijn van de energietransitie. Alle sectoren binnen de NOVE-achterban krijgen te maken met veranderingen die te vergelijken zijn met de vervanging van kolen door aardgas. De energietransitie kent meerdere aspecten: nieuwe producten, nieuwe markten, nieuwe aanbieders, andere economische omstandigheden.
Een aantal van die aspecten is lastig te beïnvloeden. Neem nu het gegeven dat er in Nederland steeds meer elektrische voertuigen op de markt komen. Die “tanken” elektriciteit. In tegenstelling tot brandstoffen op veel plaatsen te krijgen. Daarnaast stijgt het aantal hybride auto’s zonder stekker in Nederland (net als het aantal hybride met stekker, overigens). Deze auto’s verbruiken weliswaar brandstof (doorgaans benzine), maar zijn een stuk zuiniger. Dat verklaart, samen met het tanktoerisme door de hoge accijnzen alhier, dat het volume aan verkochte brandstof in Nederland aan het dalen is, terwijl het wagenpark wel groeit, zie de toenemende filedruk. Ook in de scheepvaart staat er veel te gebeuren. In eerste instantie zal er meer hernieuwbare brandstof bijgeblend moeten worden. Tegelijk moeten we er voor waken dat we de concurrentiepositie van Nederland op het gebied van brandstofverkoop niet ernstig verzwakken door eenzijdig allerlei maatregelen (denk aan REDII, ETS2, nationale brandstofnormering) in te voeren, die de scheepvaartbrandstoffen hier zó duur maken, dat men liever in het buitenland gaat bunkeren.
NOVE en de leden van NOVE zijn zeer actief om initiatieven te ontwikkelen om de energietransitie vorm te geven. Aan de alternatieve oplossingen (NOVE vindt dat we alle opties nodig hebben, waaronder waterstof, bio-LNG, bio-propaan, E-fuels etc) besteden we aandacht via onze sectie Nieuwe Energie.
NOVE brengt de standpunten en belangen van de leden op verschillende onderwerpen naar voren bij de beleidsmakers. Zij zijn immers verantwoordelijk voor de regelgeving in de sector, waaronder regelgeving rondom de energietransitie. Via de nieuwsbrieven informeren we de leden over de vorderingen, resultaten en hobbels. De focus ligt daarbij op onderwerpen en dossiers die NOVE-leden rechtstreeks raken én waar NOVE impact kan maken. In de inNOVE zullen we regelmatig dieper ingaan op deze zogeheten focus-dossiers.
Daarnaast biedt NOVE haar leden een aantal diensten aan, die naar wens afgenomen kunnen worden. De afgelopen periode hebben we die dienstverlening met behulp van een aantal partners verder kunnen uitbreiden. Zo konden de leden een nieuwe Mobiliteitsmonitor tegemoet zien, met de nieuwste ontwikkelingen op gebied van beleid, wagenpark en brandstoffen.
Voor de CAO Tankstations en Wasbedrijven gingen we een samenwerking aan met BOVAG. Leden van NOVE kunnen met specifieke vragen over deze CAO terecht bij een helpdesk én leden van NOVE kunnen voor hun medewerkers van tankstations en autowasbedrijven gebruik maken van het (deels gratis) opleidingenaanbod van Pitspro.
Op gebied van cybersecurity hebben leden van NOVE toegang tot de ondersteuning via Samen Digitaal veilig, via een speciale webpagina. Verder bieden de NOVEbusinesspartners ondersteuning en advies aan op vele terreinen van de bedrijfsvoering.
Tot slot zijn we een samenwerking aangegaan met BOVAG voor het onderwerp CSRD. BOVAG heeft zowel voor rapportage-plichtige bedrijven als niet-rapportage-plichtige bedrijven zeer praktische en doordachte online hulpmiddelen opgesteld, die de brandstofondernemer veel tijd en geld zullen besparen. Wij zijn BOVAG dan ook dankbaar dat onze leden gebruik kunnen maken van deze tools. Uitgebreide informatie hier over in deze uitgave van inNOVE en op de website van NOVE.
Andermaal veel leesplezier met deze uitgave van inNOVE magazine!
Erik de Vries, directeur NOVE
Toegang tot de volledige content van dit artikel is exclusief voor leden van NOVE.