Afspraken met de buurlanden voorwaarde voor eerlijke transitie binnenvaart

16 jan 2025
inNOVE 2024-04 voorplaat

Never a dull moment in de brandstofsector. Afgelopen jaar was zeker weer hectisch te noemen, hoewel het op de oliemarkt relatief rustig was. Dit, ondanks allerlei geopolitieke zaken die spelen, zoals de situatie in het Midden-Oosten en Oekraïne.

Vooral op gebied van nieuwe regelgeving speelde en speelt er veel, neem de nieuwe RED-wetgeving en de invoering van ETS2. Met name die laatste bezorgt de brandstofhandel de nodige hoofdbrekens. Zo moet er een oplossing gevonden worden om de zogeheten A-B-C leveringen te laten continueren. Deze leveringen zijn goed voor tenminste 50% van alle transacties die in de brandstofhandel plaatsvinden. Als deze niet voortgezet kunnen worden vanwege een te stringente uitleg van ETS2-eisen, wordt de marktwerking binnen de brandstofhandel flink verstoord. Ook zullen de kosten voor de logistiek oplopen, met gevolgen voor de prijzen aan de pomp. Oproep dus aan de overheid om met onze sector mee te denken over een pragmatische oplossing.

Ook heeft het de Staat behaagd om de binnenvaart, net als de zeevaart, te scharen onder de ETS, alsmede onder de REDIII wetgeving, terwijl dit vanuit de EU geen verplichting is, maar een keuze. Nu is NOVE absoluut voorstander van verduurzaming van alle sectoren, door fossiele brandstoffen te vervangen door hernieuwbare opties. Een aantal NOVE-leden die actief zijn in de binnenvaart, werken samen met andere stakeholders aan een project waarin verschillende blendverhoudingen in schepen getest worden. De eerste resultaten zijn zeer bemoedigend. Echter, er speelt ook nog zoiets als de economische werkelijkheid. En die zegt dat veel scheepseigenaren zullen kiezen voor de goedkoopste brandstof, zolang deze aan de vereiste specificaties voldoet. En als Nederland dan kiest om een maatregel in te voeren die een prijsopdrijvend effect heeft (13 cent per liter is genoemd door de overheid) en de buurlanden doen dit niet, dan zullen de afnemers massaal minder duurzame brandstof gaan bunkeren in de buurlanden. De overheid gaf in een eerder stadium aan dat er een Memorandum of Understanding met België was afgesloten, echter in de praktijk blijkt hier weinig van terechtgekomen. In reactie op eerdere zorgen die werden geuit door NOVE over verstoring van het speelveld, reageerde het kabinet met de reactie: “we begrijpen de zorgen en we gaan de ontwikkelingen monitoren”. Een ronduit nietszeggende quote wat ons betreft. Wij laten het er dan ook niet bij zitten en zullen de overheid aansprakelijk stellen voor de negatieve gevolgen van die eenzijdige keuze om ETS2 en REDIII ook van toepassing te verklaren op de binnenvaart. Maar nog veel meer pleiten wij voor goede afspraken met de buurlanden.

Gelukkig zijn er ook positieve zaken te melden. NOVE gaf opdracht om een rapport op te stellen met een richtlijn voor het doorgeven van informatie over hernieuwbare brandstoffen, zoals voor het maken van Scope-3 claims door eindgebruikers, ook wel Clean Fuel Contracts geheten. Dit betrof een initiatief dat eerder was opgestart door het Platform Hernieuwbare Brandstoffen. Met een Clean Fuel Contract kan de duurzaamheidsinformatie van een brandstof in de keten worden gevolgd, voorbij het punt van uitslag op depot. Het Ministerie van I en W vond dit initiatief dermate interessant dat zij RVO opdracht gaf om dit verder uit te werken en een pilotproject op te starten. Inmiddels hebben hiervoor diverse werkgroepoverleggen plaatsgevonden met inhoudelijke inbreng en betrokkenheid vanuit de NOVE achterban. Insteek is dat we zoveel mogelijk aan willen sluiten bij reeds bestaande systemen en ons richten op een resultaat dat eenvoudig uit te leggen is aan uiteindelijke gebruikers, zoals transporteurs, opdrachtgevers en aanbesteders, waaronder lokale overheden. In 2025 verwachten we met de pilot van start te kunnen gaan.

Ondertussen vinden er nog veel meer innovatieve projecten plaats, zoals bij NOVE-lid Van Kessel. U komt hier meer over te weten in het hoofdartikel van deze uitgave van inNOVE magazine.

Het magazine is overigens 4 pagina’s dikker geworden, mede door ondersteuning vanuit onze businesspartners. Er is genoeg te melden vanuit onze dynamische sector in transitie. Veel leesplezier met deze uitgave van inNOVE!

Erik de Vries, directeur NOVE

Toegang tot de volledige content van dit artikel is exclusief voor leden van NOVE.

Origineel

Tablet portrait

Mobile portrait

Mobile landscape