STOKOTA: “De juiste voorbereiding”

20 mrt 2025
Stokota-Logo

Deel 2 van het artikel: STOKOTA: “De juiste voorbereiding” inNOVE-magazine 2025-1:
Zoals steeds start alles van bij het begin.

Bestaande klant of geheel nieuwe klant?

Bij een bestaande klant is het dikwijls zo dat de klant een kopie vraagt van zijn bestaande of laatste tankwagen. Dit maakt het hele proces natuurlijk een stuk makkelijker voor ons als constructeur daar we dan kunnen terugvallen op eerdere berekeningen en tekeningen. Natuurlijk moet wel nagekenen worden of een exacte kopie van de vorige wagen nog wel mogelijk is, rekening houdend met nieuwe wetgeving of regelgeving of wijzigingen in het chassis.

Wanneer we voor het eerst in contact komen met een firma die beroep op ons doet gaan onze sales mensen in eerste instantie ter plaatse bij de klant luisteren naar welke behoefte de klant heeft. Wil hij dat we ons baseren op reeds bestaande voertuigen of wordt het een geheel nieuw project door een verandering in vragen van zijn opdrachtgever?

We hebben intern een eigen configurator ontwikkeld waarmee we de gehele samenstelling van de wagen kunnen overlopen en zo tot de voor de klant best werkende uitkomst komen. Er is namelijk nogal wat om uit te kiezen bij de samenstelling van een nieuwe tankwagen. Het gewenste volume van de tank is een eerste factor.
Welke vakinhouden verkiest de klant?
Welk merk en welk type meetinstallatie genieten de voorkeur van de klant?
Wordt het een enkelvoudige of een dubbele meetinstallatie?
Enkelvoudige of dubbele collector? Hoeveel API’s, hoeveel en welke type uitgangen zijn er gewenst?
Allemaal vragen die groot belang hebben en die dus moeten beantwoord worden om zo tot de best werkende samenstelling te kunnen komen. Vanaf dit allemaal duidelijk is geworden gaan wij een prijscalculatie opmaken.

Wanneer het gekozen chassis type, bij een motorwagen, ook reeds gekend is gaan wij een gewichtsberekening opmaken zodat we tot de juiste wielbasis en andere technische specificaties van het chassis komen. Deze zijn tevens ook nuttig voor de chassis leverancier daar zij hieruit kunnen afleiden welke type PTO er bijvoorbeeld dient voorzien te worden op het chassis dat zij gaan produceren. Bij sommige merken kan zelfs de achteroverbouwmaat van het chassis af fabriek correct geleverd worden waardoor wij geen chassis dienen af te zagen en op maat te zetten.  

Een gedetailleerd overleg tussen chassis leverancier en opbouw constructeur is bij dergelijke wagens cruciaal voor het correcte verloop van het gehele proces.

Van zodra er een akkoord gevonden werd en de nodige bestelbons ondertekend zijn begint het echte werk voor zowel de chassis leverancier alsook voor ons als constructeur van de tankopbouw.

Vanaf nu wordt een zeer nauwkeurige tanktekening opgemaakt, met vermelding van de gevraagde vak inhouden en de plaatsing van de meterkast langs het chassis. Ook wordt er gekeken naar welke componenten er in de achteroverbouw gemonteerd dienen te worden zoals een haspel of een gereedschapskoffer. Links in de wielbasis kan desgewenst ook een additief tank gemonteerd worden. Tegelijkertijd worden door onze engineeringafdeling alle tekeningen opgemaakt voor elk item dat op de wagen zal gemonteerd worden. De gehele tank wordt uitgetekend alsook de leidingen die eronder komen te liggen. De meterkast met inhoud wordt volledig in kaart gebracht met daarin de meetinstallatie(s), collector, ontgasser, API’s, uitgangen etc. Kortom, alles wordt tot in detail uitgetekend zodat de productie op basis van deze tekeningen de wagen effectief kan gaan bouwen.

Productie:
De aluminium platen worden volautomatisch aan mekaar gelast en het geheel gaat door de CNC gestuurde rollenbank om de tank te rollen tot zijn gewenste vorm.

1 - plates welded together

Intussen worden de slingerschotten, de tussenschotten en de tankeindes reeds gebouwd en worden allen tesamen gebracht om er een volwaardige tank van te maken.

Tank head production Tankshell construction

Zoveel mogelijk laswerk gebeurt door middel van robots doch zijn er steeds een aantal lassen die manueel dienen aangebracht te worden omdat de robot er niet bij kan. Een zeer arbeidsintensief en precisiewerk dat van onze hoog gekwalificeerde lassers wordt gevraagd.  

Inside tank welding

Vanaf de tank volledig afgelast en klaar is wordt een drukproef gedaan om te kijken of alle lassen vloeistof dicht zijn. Deze drukproef gebeurt eveneens voor alle in huis gemaakte aluminium leidingwerk.  Niemand wil een lekkende tankwagen, toch?

Fully welded tank

In de tussentijd werden reeds alle tanksteunen op het vrachtwagenchassis gemonteerd, telkens volgens de richtlijnen van het desbetreffende chassis merk. Ook de steun voor de pomp, de steunen voor meterkast, haspelkast, gereedschapskoffer(s) worden allemaal aan het vrachtwagen chassis gemonteerd. Stokota monteert ook een CE gekeurde bumper en spatborden indien dit zo vereist is.

Nu gaat de tank op het vrachtwagenchassis geplaatst worden en kunnen alle leidingen aangesloten worden op de bodempotten en de collector in de meterkast. Om eventuele vertragingen in de aanlevering van de meetinstallatie op te vangen wordt er met dummy meetkamers gewerkt zodat alles perfect opmaat kan aangesloten worden.

Eens dit alles klaar is worden de meeste componenten gedemonteerd en gaat alles naar de spuiterij om van de nodige kleuren voorzien te worden. Desgewenst wordt ook alles voorzien van een vernislaag ter bescherming van de laklaag. Belettering kan compleet ingeschilderd worden of kan later in de vorm van stickers aangebracht worden.

Na de spuiterij volgt de eindassemblage en het testen van de gehele opbouw.

De meetinstallatie wordt geprogrammeerd volgens de ons door de klant opgegeven parameters en er volgt een drukproef en ijking met brandstof producten.

Hierna gaat de wagen nog even langs bij de chassis leveranciers voor het programmeren van de tacho en het door de technische keuring (RDW) loodsen van de gehele wagen.

Nu is de wagen helemaal klaar en krijgt de klant de nodige uitleg over de werking van de wagen.

Vanaf dit moment kan de wagen de baan op en geld gaan verdienen, want daarvoor heeft u deze toch aangeschaft, niet?

Voor alle verdere vragen staan wij uiteraard steeds ter uwer beschikking.
Neem gerust een kijkje op onze website www.stokota.com en contacteer ons op:
info@stokota.com of +32 9 349 17 18
Jan Tuyaerts ( jan.tuyaerts@stokota.com ) of +32 496 52 35 80 

      Origineel

      Tablet portrait

      Mobile portrait

      Mobile landscape