Taak en doelstelling

Het bestuur bestaat uit vertegenwoordigers van brandstofleveranciers, binnenvaart, surveyors en schade-experts en wordt geadviseerd door vertegenwoordigers van motoren-importeurs.

Doel:

Goede afspraken:
Tussen binnenschip en bunkerbedrijf voorafgaande aan de bunkering inzake:

• De hoeveelheid gasolie en smeermiddelen
  • De pompsnelheid
  • De onderlinge communicatie (mondeling, visueel en/of marifoon)

Het toezicht:

Het bunkerende binnenvaartschip moet een bunkerwacht aanwijzen. De bunkerwacht is degene die tijdens de bunkering voortdurend toezicht houdt. De bunkerwacht mag aan boord van  het binnenschip geen werkzaamheden uitvoeren die niet direct met de bunkering verband houden.

Bunkeren op stroom:

Bij het bunkeren op stroom moet het binnenschip zijn snelheid zover verlagen dat zonder gevaar gebunkerd kan worden.
De bunkerboot moet op deugelijke wijze zijn vastgemaakt aan het binnenschip. Tijdens de bunkering moet de bunkerboot altijd gereed zijn om op eigen kracht te kunnen manoeuvreren.

Gevaar:

De bunkering moet in geval van gevaar onmiddellijk onderbroken worden (bijvoorbeeld d.m.v. een noodstopinstallatie of overvulbeveiliging).

Betrouwbaarheid:

Het bunkerbedrijf heeft goed en deskundig personeel, dat niet alleen zorgt voor een veilige bunkering, maar ook adequaat reageert op eventueel gevaarlijke situaties.
Het bunkerbedrijf laat regelmatig slangen en meters controleren. Het bunkerbedrijf staat borg voor goed onderhoud.
De stichting VOS controleert jaarlijks ieder bunkerpunt.

Voorkom bacteriologische besmetting!

U kunt bacteriologische besmetting voorkomen door:

• Zorgen dat er geen water in de gasolie terechtkomt;
  • Filters regelmatig nazien;
  • Bunker en dagtank op water controleren en deze zonodig tanks aftappen;
  • Vaste aansluitingen bij vulopeningen en inlaat aanbrengen;
  • Goedgekeurde ontluchtingskanalen aanbrengen, zodat golfslag niet meer in de ontluchtingskanalen kan komen.

Klik hier voor het herkennen van een eventueel bacteriologische besmetting.

Incidentenformulier

De stichting VOS wil graag een goed beeld vormen van eventuele incidenten waarbij een mogelijke link is naar brandstof(systemen).

Deze beeldvorming dient niet om eventuele schuldigen aan te wijzen, maar is een essentiële basis voor het technische overleg dat de stichting voert met o.a. de fabrikanten en importeurs van motoren en filters met als doel de brandstof, brandstofvoorziening en motoren optimaal op elkaar af te stemmen.

Het gebruik van het incidentenformulier is belangrijk om het beeld zo compleet mogelijk te krijgen. Draag bij aan een proactieve houding en meldt een incident direct aan de stichting VOS via het incidentenformulier. U kunt het formulier hier downloaden of aanvragen via vos@nove.nl of telefonisch: 085-4014750. (Het formulier retourneren naar onderstaand adres.)

De stichting VOS neemt steeksproefgewijs brandstofmonsters bij haar deelnemers. Bij gebruik van het incidentenformulier kunnen de leverancier en/of verbruiker besluiten monsters laten nemen. De stichting VOS adviseert u echter wel vooraf goede afspraken te maken, wie de uiteindelijke kosten voor het nemen van de monsters en het analyseren hiervan draagt.
Indien nodig kan de Stichting Vignet Olie Scheepvaart wel als mediator of bemiddelaar optreden, de kosten voor monstername en/of analyse worden echter niet door de Stichting gedragen.

Stichting Vignet Olie Scheepvaart (VOS)
Kosterijland 15
3981 AJ  Bunnik